3 de setembre del 2008

Competència núm. 5


Porto ja moltes hores preparant les noves classes del curs. Per aquesta raó m'he vist obligat a llegir i a estudiar a fons el currículum de l'àrea de Coneixement del Medi Natural, Social i Cultural de Primària. Com a títol d'una àrea de coneixement a Primària es prou bèstia. No crec que cap nen o nena el pugui entendre. De fet amb la faramalla pedagògica a l'ús, pur fum, ve a ser com les Lecciones de cosas del meu antic ingrés del batxillerat: un poti-poti desarticulat on hi barregem ocells, el sol i la lluna, el temps històric, les llavors de les flors, els estereotips de gènere, la física i el paisatge i més coses... És un currículum feixuc, confús, pedant, farcit de continguts formulats com si fossin activitats i sense cap epistemologia que el fonamenti. Ignoro què tenen els nens i nenes catalans que no poden estudiar Geografia i Història tal i com fan els nens i nenes de França, Regne Unit, Itàlia... No, nosaltres estudiem "medi". Devem tenir una tara ignota que no tenen a l’estranger... o potser estem més avançats que els nostres veïns. Pot ser.

Tanmateix el currículum és prescriptiu, i servidor, que sempre ha estat legal i lleial --cosa que no puc pas dir de tothom, ni tan sols del BOE-- creu que els futurs mestre l’han d'aprendre i bé i que, per tant, l'he de presentar als meus estudiants l'any vinent.

En el decurs de l'estudi m'he topat amb una de les competències que els nens i nenes han d'haver adquirit en finalitzar la Primària. Se m'han fet uns ulls com unes taronges i m'he sentit de cop deslegitimat per impartir la docència. Fixeu-vos-hi: en la competència específica número 5 es diu que per als nens i nenes assolir la competència de conviure i d'habitar el món implica:

Identificar un problema de naturalesa geogràfica o mediambiental, ubicar-lo en el territori, analitzar-ne les causes i les conseqüències i el rol dels seus protagonistes, valorar les alternatives al problema, fer-ne una proposta pròpia que es pugui dur a la pràctica, tenint en compte l'ús sostenible del medi

Confesso que servidor, doctor en Història Contemporània amb una tesi de didàctica, i professor des de fa 40 ans no tinc assolida encara aquesta competència. Per tant si un nen o nena de 11 anys ha d'haver-la assolida jo no estic legitimat per impartir docència ni un minut més.

Poc després he començat a pensar quantes persones del meu entorn són realment capaces d'analitzar les causes i conseqüències d'un problema de naturalesa geogràfica (no diu quin!), el rol dels protagonistes, elaborar una valoració i acabant proposant una alternativa pràctica tenint en compte la sostenibilitat. Crec que cap.

Algú que tingui una idea remota de què és un nen o nena de 11 anys s'ha llegit aquest currículum abans de publicar-lo? ?