26 de gener del 2008

Àrea estratègica


Durant els mesos de desembre i gener els grups de recerca de les unversitats hem hagut de fer papers per sol·licitar ajuts oficials per fer recerca (les famoses convocatòries del I+D). D'entrada ja és ben curiós que disposis només d'un mes per fer un projecte, amb les vacances de Nadal per entremig, tot i deixant bona part de la feina burocràtica en mans d'un becari o becària. Segons les meves informacions els projectes de recerca a la Universitat de Harvard, per exemple, les fa personalment el director del grup de recerca durant sis o set mesos amb dedicació personal full time.

Aprofitant, doncs, la convocatòria ministerial, com a membre que sóc d'un grup de recerca de didàctica, he dedicat unes hores a omplir papers i a redactar de bell nou el projecte que vinc presentant des de fa tres anys l'ajut per al qual m'és denegat sistemàticament, i sempre per raons diferents. (No caldria ni dir que quan em comuniquen la denegació del projecte i les seves raons, a l'any següent corregeixo els motius negatius que n'han impedit la concessió... tasca inútil perquè a l'any següent surten arguments nous o fins i tot contradictoris amb els dels anys anteriors).

Mentre redactava els papers, segons la normativa, vaig observar que tenia més possibilitas d'aconseguir l'ajut si la meva recerca pertanyia a una de les àrees estratègiques prioritàries del govern espanyol. Per més que m'ho vaig mirar i remirar, en la documentació oficial l'educació no hi apareixia enlloc. Estranyat que no hi sortís --a les campanyes electorals tots els partits polítics, siguin del signe que siguin, afirmen rotundament que l'educació és una prioritat, una inversió a llarg termini, etc.-- ho vaig anar a consultar amb un col·lega que ha estat dues vegades director general de recerca.

Pràcticament no va aixecar els ulls de l'ordinador mentre jo li feia la pregunta... La seva resposta va ser contundent:

--Ni a Espanya ni a Catalunya l'educació mai no ha estat una àrea estratègica de recerca.

No calen comentaris, oi?