17 de gener del 2008

Competències


La nova paraula màgica de la pedagogia universal!

Vaig sentir-la per primera vegada fa tres o quatre anys amb el qualificatiu de "bàsiques". La veritat és que no en vaig fer cabal ja que amb aquestes novetats que ho han de solucionar tot sempre sospito que hi ha només una nova teoria per poder adduir les raons per les quals els estudiants no aprenen prou, i per justificar una rebaixa de l'exigència acadèmica a l'hora de determinar la llinda de l'aprovat.

Però d'aleshores ençà el terme ha fet fortuna i s'ha convertit en un tsunami pedagògic internacional. Tots els països fant currículums "per competències" i tots els qui ens dediquem al ram, a qualsevol reunió "oficial" ens omplim la boca amb aquest concepte que fem anar a tort i a dret. Un, en la seva modèstia, i una mica fatigat de novetats constants que no ens han dut enlloc en els darrers vint anys, va decidir no ficar-s'hi i deixar passar la maror.

Per raons professionals, però, no he tingut més remei que posar-m'hi des de l'any passat. Els nostres currículums nous en van plens a vessar --sense que enlloc mai ningú hagi donat un esquema teòric d'on es dedueixin aquests nous dissenys-- i els nostres màstes universitaris també han hagut de sotmetre's a la retòrica competencial per poder complimentar els aplicatius informàtics corresponents. (Dic retòrica perquè, a la pràctica, cap dels coordinadors de màsters que conec n'ha fet el més mínim cas, i els estudiants, que jo sàpiga, tampoc).

Doncs bé, encara a hores d'ara tinc serioses dificultats per entendre el concepte "competència" perquè les definicions, si apareixen, són diferents com són també diferents els exemples quan n'hi ha. En la documentació oficial d'una de les comissions de la qual sóc membre (oficial=documents publicats al BOE i al DOGC), hi he trobat definicions diferents, o una absència de definició o bé la iuxtaposició del concepte objectiu i competència com a sinònims. He comunicat als components de la comissió el meu problema de comprensió del terme. Tots sense excepció han convingut amb mi que, tal i com estava posat als documents oficials, no s'entenia ben bé què era una competència i quina diferència hi havia entre aquest concepte, un objectiu o un descriptor.

O sigui que farem plans d'estudis per competències sense saber ben bé què són exactament, ni com es programen, ni com s'ensenyen, ni com s'avaluen... Si més no, jo no en sé.

Potser és que sóc un incompetent!