(No, no sé alemany! Però al final d'aquest post, si teniu paciència, entendreu per què he posat aquesta paraula que, segons que sembla, vol dir alguna cosa així com 'melangia' o 'tristesa').
La meva ignorància oceànica la comprovo a cada llibre que llegeixo. De vegades fins i tot trobo que allò que penso hi ha eminències que ho diuen d’una manera més profunda i alhora més clara. Per exemple Steiner.
He parlat aquests dies de la “infelicitat” de les persones humanes, aquesta incapacitat permanent de sentir-nos plens i definitius, fets, acabats. I vaig tenir l’atreviment, en un post anterior, de postular que una de les raons de la infelicitat humana és, precisament, la condemna de l’espècie a la ignorància. Doncs jo no era pas original en parlar d'això. Heus ací que rellegint George Steiner (Deu raons possibles de la tristesa del pensament) em topo amb aquesta clarividència:
Som perfectament capaços de concebre i formular “preguntes fonamentals”: “com es va formar el cosmos?”?, tenen algun propòsit les nostres vides?, existeix Déu?” Aquest impuls de preguntar engendra la civilització humana, les seves ciències, arts i religions. (...) En els fronts absolutament decisius no arribem a respostes satisfactòries, ni de bon tros concloents, per inspirades que siguin, i per més conseqüent que resulti el procés del pensament, ja sigui individual o col·lectiu, ja sigui filosòfic o científic. Aquesta contradicció interna, aquesta ambigüitat predestinada, és inherent a tots els actes del pensament, a totes les conceptualitzacions i intuïcions. Escolteu amb atenció el torrent del pensament i sentireu, en el centre inviolat, el dubte i la frustració. Aquest és el primer motiu de la "Schwermut", la melangia.
Es pot ser, doncs, feliç sabent que ens podem formular les preguntes fonamentals i que mai no les podrem respondre a partir de la raó?
Ja que no podem assolir la plenitud a través del coneixement potser l’haurem de buscar seguint la màxima de sant Ignasi de Loiola: no el mucho saber harta y satisface el ánima sino el gustar de las cosas internamente.
Però, ¿és a l’abast de tothom gustar las cosas internamente?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada