14 de maig del 2009

Públic? Privat?


Fa a la vora de quaranta anys que sento a parlar amb agror i agressivitat de la dicotomia "públic-privat" especialment relacionat amb l'escola. I us asseguro que experimento una densa fatiga quan sento un cop i un altre atribuir tots els mals de l'escola pública a l'existència de l'escola privada i, encara pitjor, a la seva subvenció amb fons públics. ¿Algú creu de debò que en cas de nacionalitzar totes les escoles privades de Catalunya el sistema escolar trobaria el seu òptim? L'únic que podem assegurar és que seria molt més car. No veig cap raó per pensar que els resultats serien millors...

Avui, a la Facultat, he tornat a sentir per enèssima vegada l'argumentació anti-bolonya de la suposada privatització de la universitat pública. Intenció, es veu, abjecta i camuflada, que els nostres poders públics tenen desada en una caixa secreta per fer-ho sortir a la llum un 15 d'agost, posem per cas.

No volia polemitzar. Al final, però, no he pogut més. M'he permès argumentar a la persona que denunciava les intencions vils de les nostres autoritats acdèmiques i polítiques que si ens privatitzaven potser no ens aniria tan malament.

Lògicament s'ha escandalitzat i de seguida m'ha enviat al cel empiri dels reaccionaris irredempts. Jo li he contestat que el problema no era si jo era o no reaccionari sinó que les deu millors universitats del món, les que havien produït més ciència en els darrers anys, les que tenien més premis nobels i les que més havien ajudat, per exemple, a fer que determinats càncers es guarissin, eren totes privades començant per Harvard (Boston).

Però no calia arribar a cap gran argumentació sobre la producció científica. Es podrien posar exemples més banals.

La gran diferència entre Harvard i la UB es podria situar també en el fet que no crec que a Boston les dutxes masculines dels vestidors de gimnàstica --en una Facultat on hi ha una especialitat de mestres d'Educació Física-- estiguessin més d'un mes sense aigua...

És clar que, ben pensat, potser si privatitzaven la UB a mi no em contractarien pas... Potser sí, potser m'hauré d'afegir als anti-bolonya. No fos cas...

1 comentari:

MTC ha dit...

Estic d'acord. Ara be, també estic segur que si privatitzecin la UB, segur que et contractarien, potser a altres no , però a tu segur.