8 de setembre del 2009

Retocs


He seguit a la premsa els avatars, pronòstics, pors i contradiccions sobre la grip A. De fet, segons que es pot deduir de les converses que he tingut amb amics metges, de la grip A i de la seva incidència quan arribi l'hivern i conflueixi amb el virus de la grip normal no se'n sap res. Quatre situacions descrites a Austràlia i a Nova Zelanda que ja ho han passat, no són encara prou signficiatives per preveure una teràpia adequada amb possibilitats d'èxit.

Per deformació professional m'han interessat especialment les decisions que, davant d'una pandèmia previsible, sigui o no greu, prenen les nostres autoritats educatives respecte de l'escola. Després de diverses declaracions contradictòries dels uns i dels altres sembla que al final s'ha decidit no tancar cap escola... No ho trobo pas malament d'entrada, però no estaria de més tenir previst què cal fer en cas que el virus sigui perillós i un col·lectiu escolar en quedi afectat. Si això passa, que se sàpiga, no sembla que se n'hagi previst res.

Llegeixo el que han decidit a França. Han decidit que quan en una aula hi hagi tres casos de grip A es tanca. I em sembla que si hi ha més de tres aules infectades per aquest virus està previst tancar provisionalment l'escola. Les coses, si més no, estan clares.

A més, en previsió del que pugui passar, durant aquest estiu les autoritats educatives franceses han encarregat a equips de professors materials educatius de diversos nivelles per poder-los emetre per ràdio, televisió i internet a fi que, en cas que es tanquin escoles, els alumnes puguin seguir des de casa el curs o, si més no, pal·liar la seva inassistència forçada. Aquí, que se sàpiga, ningú té clar que caldrà fer quan hi hagi el virus en una aula o en una escola, i, per descomptat, a banda de continuar-nos enfilant per teories de dubtosa aplicació, ningú ha planificat absolutament res per a aquells nens i nenes que es puguin perdre dies de curs. Deu ser que les competències bàsiques es poden assolir sense fer gran cosa...

Estic en una edat en la qual costa ja molt idealitzar res en general. Sé, d'altra banda, que França té problemes molt seriosos i similars als nostres en el camp educatiu... però no hi ha dubte que respecte de la grip A té una idea clara de com actuar i ha previst alternativament les necessitats que es puguin produir en en l'àmbit acadèmic.

Ho deia Pla, ja als anys 20: França és un país fet, només necessita retocs. Alguns països somniem truites pedagògiques quan encara, senzillament, ens hauríem de posar d'acord per fer-nos, o, si més no, per esbrinar d'una punyetera vegada si tenim o no voluntat de ser.